Biografi

Jag är född den 2 september 1965 i Skellefteå och är idag är verksam som musiker och producent.

thomasstenlund

Thomas Stenlund – Avenue Q

Jag har en bred musikalisk bakgrund som sträcker sig från pop- och rockmusik till symfonisk musik. Musikintresset vaknade tidigt när jag fick följa med min pappa på spelningar. Pappa spelade bas i Yngve Forsells orkester.

Efter en tonårsperiod med pianolektioner och olika källarband började jag att studera på Musikhögskolan i Piteå. Parallellt med högskolestudierna spelade jag i dansbandet Linders, och där fick jag praktisk användning av mina arrangeringskunskaper. De val som jag gjorde på musikhögskolan föll mest på komposition och arrangering. I komposition studerade jag för professor Jan Sandström. Studierna för Sandström övergick senare i ett samarbete då jag fick engagemang som ljudproducent till den digitala realiseringen av ”A short ride on a motorbike” solist var trombonisten Christian Lindberg.

Under högskoleåren var jag även kapellmästare och musikaliskt ansvarig i Lövångersrevyn. Engagemang som pianist/keyboardspelare följde också vid Västerbottensteatern i musikalerna ”Dr Dolittle” och ”Cabaret”. Efter studierna 1991 gick flytten till Stockholm för att arbeta som musiklärare. 1992 fick jag engagemang vid Stockholms Stadsteater i bl a Garage-triologin ”Lars Garage”, ”Fars Garage” och ”Mutter Garage” alla skrivna av Lars-Göran Persson. Samarbetet med LGP har pågått under många år, senast i musikalerna ”Pizzeria Gasolino”, ”Allt eller inget” och “Flickan från fiskfärsfabriken”. Under arbetet med ”Fars Garage” träffade jag författaren Peter Kihlgård. Vi påbörjade ett samarbete och jag skrev musiken till kortfilmsversionen av ”Anvisningar till en far” samt ”Serenader”, en scenversion med skådespelerskan Anna Petterson. Jag har även komponerat numret ”TV-kocken” till ”Vår-revyn” med bl a Pia Johansson och Helge Skog.

Under alla år har jag haft ett stort intresse för filmmusik. Jag komponerade musiken till kortfilmen ”Pappa och jag” som är animerad och regisserad av guldbaggevinnaren Ulla-Karin Grafström. Sedan 2004 har jag engagerats som kapellmästare/keyboardspelare på Oscarsteatern, Göta Lejon, Maximteatern och Cirkus i följande produktioner. ”Grease”, ”Skönheten & Odjuret”, ”Saturday Night Fever”, ”Rent”, ”Singin’ in the rain”, ”Avenue Q” och “Livet är en schlager”. Jag spelar också med bandet Real Players som spelar på olika event, vi spelar mestadels inom stockholmsområdet.